Naast Hardwell staan op Ultra Festival
De Nederlandse Hardwell is een van de bekendste DJ’s ter wereld. Zijn fans komen dan ook uit elke uithoek van de wereld, en zullen zonder enige twijfel al zijn shows willen bijwonen – laat staan naast hem achter de draaitafels uitkijken over een joelend publiek. De ultieme droom van een fan, die bijna altijd onmogelijk blijkt.
Toch is het middels twee baanbrekende producties gelukt om Hardwell nóg dichterbij zijn fans te krijgen. In 2015 volgde het team van Scopic Hardwell tijdens de Miami Music Week, waar je kon zien hoe hij zich voorbereidde op shows, interviews gaf, draaide op de meest exclusieve feesten, en de prijs van ‘DJ of the Year’ in ontvangst nam. Deze 360° video was de eerste EDM (Electronic Dance Music) documentaire op YouTube, en werd ruim over 700.000 keer bekeken.
Virtual reality als ultieme tool voor je fanbase
Aan het einde van de documentaire sta je naast Hardwell himself op de main stage van Ultra Miami – een van de allergrootste EDM festivals ter wereld. De ervaring die normaal gereserveerd is voor de grootste DJ’s kan nu via virtual reality makkelijk worden overgebracht op de kijker.
Feestjes pakken vanaf de woonkamer
Een jaar later werd deze kloof tussen Hardwell en zijn fans nog een beetje kleiner gemaakt. In een samenwerking tussen Hardwell, zijn agency Revealed, Scopic, Leaseweb, en Littlstar, kwam de eerste 360° live stream tot stand. Vanaf Nikki Beach, Miami streamde Scopic acht uur lang hoogwaardige 360° content naar fans over de hele wereld. De stream kon worden bekeken via de browser, mobiele telefoon, Apple TV, en hoogwaardige VR-producten zoals de Samsung Gear VR en de Oculus Rift. Fans aan de andere kant van de wereld hoefde slechts de headset op te zetten en hij stond naast Hardwell op Nikki Beach.
Het is duidelijk dat deze technologie, hoewel in de kinderschoenen, geweldige potentie heeft voor de muziek- en sportindustrie. Ergens virtueel aanwezig zijn voegt al enorm veel aarde toe – wat als het ook live kan?