Veel uitdagender gaat het niet worden (The Volvo Ocean Race)
De Volvo Ocean Race wordt wereldwijd gezien als één van de grootste sportontberingen die er zijn. Deze race om de wereld duurt gemiddeld zo’n acht à negen maanden en is verdeeld over meerdere ‘legs’ (etappes). Aan dit spektakel, dat wat toeschouwers betreft het grootste sportevenement ter wereld is, doen teams mee van over de hele wereld. Toch zit de organisatie met een probleem: het overgrote deel van de races spelen zich af op de open oceanen, wat het voor de echte fan moeilijk maakt zich volledig in te leven in de ervaringen van de zeilers. Tijdens de afgelopen editie ging dat net een beetje anders.
Hoe zorg je ervoor dat fans wereldwijd kunnen ervaren wat zowel de zeilers, als de fans in de zogeheten race villages in de havens, allemaal meemaken? Hoe kan je een werkelijk gevoel overbrengen, in plaats van slechts foto’s of videomateriaal? Het maken van een empatische connectie tussen de atleten en de zeilfans was voor de Volvo Ocean Race de reden om in zee te gaan met Scopic. Samen zouden zij de race op een spectaculaire manier vastleggen, om zo naderhand zeilfans wereldwijd te belonen met een unieke virtual reality ervaring.
Door weer en wind
Gedurende negen maanden was het de taak aan Scopic om de verschillende elementen die samen de Volvo Ocean Race vormen vast te leggen. Van de sfeer in de havens en de in-port races, tot aan de langdurige etappes over de oceanen. Het team volgde in het kielzog en reisde mee naar de vertrek- en aankomstlocaties. Daar filmden zij met behulp van drones en helikopters de in-port races, de sfeer in de havens, en de voorbereidingen van de teams. Ook prepareerden zij 360° VR On Board Reporters, die voor Team SCA, een team met alleen maar vrouwelijke bemanningsleden, de reis zou vastleggen.
De virtuele zeilervaring van de toekomst
De resultaten logen er niet in. Door de race, normaliter niet bij te wonen door iemand behalve de zeilers zelf, te filmen voor virtual reality komt het spektakel nu dichterbij dan ooit. De 360° video’s werden geplaatst online, op de websites van de Volvo Ocean Race en de betrokken teams zelf. Ook werden de beelden gebruikt voor de ultieme Volvo Ocean Race experience op het hoofdkwartier in Alicante. Op deze manier draagt een innovatieve filmtechnologie mee aan de beleving van zeilfans over de hele wereld.